sing2sing

CVT-methode

terug

Deze methode is revolutionair en vernieuwend, omdat het in tegenstelling tot traditionele opvattingen mogelijk blijkt te zijn alle klanken op een gezonde manier te maken n omdat de techniek alle muziekstijlen beslaat: Van klassiek tot rock en zelfs grunten. Dit is een unicum in de zangwereld! Bij andere zangmethodes kies je voor n genre, en daar blijf je bij. Het wordt vaak zelfs als gevaarlijk voor de stem beschouwd om andere genres tegelijkertijd te beoefenen. Dat is een mythe, heeft CVT nu bewezen. Ook je klankkleur kun je kiezen, naar je eigen smaak. Dat is het mooie van CVT. Niemand (zelfs geen docent) hoeft je te zeggen hoe je mot klinken. Een CVT-docent geeft je de tools om zelf je eigen artistieke keuzes te maken.

De techniek is ontwikkeld door de Deense Cathrine Sadolin. Zij doet al meer dan 25 jaar onderzoek naar de stem op basis van anatomie. In de meest recente wetenschappelijke onderzoeken werkt zij samen met Dr. Julian McGlashan van Queens Medical Center, Nottingham (UK). Deze onderzoeken leiden nog steeds tot nieuwe inzichten over het gebruik van de stem. Dit heeft geholpen om veel van de misverstanden en mythen rond het gebruik van de stem weg te nemen. Op basis van deze nieuwe kennis kunnen maanden van nutteloze en schadelijke oefeningen vermeden worden. Daarnaast is het mogelijk om specifieke problemen en verkeerd stemgebruik te benoemen en direct te werken aan de technieken waar je als zanger(es) behoefte aan hebt.

CVT gaat uit van 3 basisprincipes:

  • ademsteun
  • noodzakelijke dwang
  • geen vooruitgestoken kaak en lipspanning
  • Aan deze basisprincipes moet ALTIJD worden voldaan, hoe de klank ook klinkt. Als aan de basisprincipes is voldaan, moet er worden gekozen voor een stemfunctie:

  • Neutral (zacht, ev. met lucht)
  • Curbing (middelsterk, ingetogen)
  • Overdrive (sterk, roepend)
  • Edge / voorheen Belting (sterk, krijsend)
  • Neutral heeft een zacht karakter en is de enige stemfunctie waar men optioneel lucht aan kan toevoegen. Het is te bereiken door een "losse kaak" en te gebruiken over hele stemomvang.
    Curbing heeft een middelsterk karakter, klinkt ingetogen en kan gebruikt worden over de hele stemomvang. Curbing is te bereiken door de "hold", die men kan vinden door te jammeren of te kreunen.
    Overdrive heeft een sterk karakter en klinkt roepend. Overdrive is te bereiken door de "bite": alsof je een hap uit een appel neemt. Het heeft als enige stemfunctie een bovengrens voor wat betreft de toonhoogte: vrouwen d2 en mannen c2.
    Edge (voorheen Belting) heeft ook een sterk karakter en klinkt krijsend. Edge is te bereiken door gebruik te maken van veel "twang". Edge is te gebruiken over de hele stemomvang. In Curbing, Overdrive en Edge gelden klinkerrestricties in de hoogte van de stem. In Neutral kunnen alle klinkers worden gezongen.

    Na het kiezen van de stemfunctie kan de klankkleur (donker / licht) worden aangepast aan de eigen smaak. Dit kan op zes plaatsen gebeuren:

  • de positie van de epiglottis (strottenklepje) getwangd of niet
  • de positie van de larynx (strottenhoofd) laag / hoog
  • de vorm van de tong ontspannen / samengetrokken
  • de vorm van de mond glimlachend / ontspannen
  • de positie van het zachte gehemelte verlaagd / niet
  • het openen of sluiten van de neusholte
  • Hierna kunnen desgewenst effecten worden toegevoegd. Voordat hieraan gewerkt kan worden is het van belang dat de basisprincipes, de stemfuncties en klankkleur goed worden beheerst. De effecten: distortion, creaks en creaking, rattle, growl, grunt, het openen of sluiten van de neusholte, screams, vocal breaks, toegevoegde lucht, vibrato, grunt, ornamentatie

    Bij het zingen gelden bovendien de volgende vuistregels:

  • Zingen moet altijd goed voelen.
  • Techniek moet meteen werken, anders is de techniek niet goed.
  • Als een oefening pijn doet of oncomfortabel voelt IS de techniek ook fout. Vertrouw dus op jezelf!
  • terug